Actimel winnaar Gouden Windei

Het probiotica-bevattende drankje Actimel heeft de meest misleidende reclame
Consumentenorganisatie Foodwatch heeft het Gouden WIndei aan Actimel uitgereikt omdat het de meest misleidende (gezondheids)claim gebruikt in hun reclame.
Door: Martijn ter Borg | Geplaatst: 25 mei 2010

Dat blijkt uit een stemming die is gehouden op de website van Foodwatch. In totaal heeft Actimel bijna 40% van de 14.319 uitgebrachte stemmen gekregen. Het Gouden Windei is de Kackadorisprijs van Foodwatch voor de meest misleidende reclame van het jaar. De reclame van Actimel is misleidend omdat het weerstandsverhogende claims bevat die nooit wetenschappelijk goed zijn onderbouwd. Ondanks het ontbreken van hard bewijs wordt er veel reclame gemaakt voor het geclaimde positieve effect op de afweer. De website van Actimel heet zelfs www.verstandvanweerstand.nl. Verder wordt het effect van de probiotica die in Actimel zitten door Danone overdreven. Het doet voor je darmflora waarschijnlijk niet meer dan gewone yoghurt.

Foodwatch is een onafhankelijke consumentenorganisatie die in 2002 in Duitsland is opgericht. Sinds 2010 is Foodwatch ook in Nederland actief en heeft met het uitreiken van het Gouden Windei meteen grote naamsbekendheid verkregen. In de jury van het Gouden Windei zaten de bekende Nederlanders Hanneke Groenteman en Pierre Wind, die werden bijgestaan door Frans Kok, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Wageningen universiteit. De jury had een shortlist samengesteld van 5 producten waarna Nederlandse consumenten mochten stemmen welk product de meest misleidende reclame had. Op de shortlist stonden verder KnorrVie, Sourcy Vitamin, Yokidrink en Active O2.

 

 

 

Lees ook