Foute advertentie Prescan, ook in hoger beroep

Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) heeft de Vereniging tegen de Kwakzalverij (VtdK) opnieuw in het gelijk gesteld: de advertentie van het bodyscanbedrijf Prescan uit Hengelo is oneerlijk en misleidend.
Door: de Webredactie | Geplaatst: 9 nov 2011

In de advertentie, die afgelopen zomer tijdens de Tour de France herhaaldelijk werd geplaatst in NRC Handelsblad, claimt het scanbedrijf dat met zijn total body scan in een op de 50 gevallen een tumor is op te sporen. In de advertentie beweerde ex-wielrenner Hennie Kuiper bovendien dat hij na deze scan 'wist dat hij gezond was'.
Eind augustus honoreerde de RCC de klacht van de VtdK vanwege die veel te vergaande claim over de reikwijdte van de 'total body scan'. Prescan mocht niet meer op deze manier reclame maken voor zijn scans, oordeelde de commissie. Het bedrijf ging tegen de uitspraak in beroep.

Het College van Beroep komt nu tot een eensluidend oordeel. De uitspraak van wielrenner Kuiper over zijn gezondheid is 'te absoluut'. Het college vindt bovendien dat Prescan in zijn advertentie onvoldoende duidelijk maakt dat met een bodyscan niet alle aandoeningen kunnen worden ontdekt. De gemiddelde consument heeft niet door - kan niet door hebben - dat het getal dat Prescan noemt terugslaat op een specifieke populatie, op een groep mensen die zich - om welke reden dan ook - heeft gemeld voor onderzoek bij Prescan. 'De verhouding 1 op 50 die het bedrijf noemt, geldt slechts indien wordt uitgegaan van een specifiek klantenbestand met - waarschijnlijk - een relatief grote incidentie van ernstige tumoren', schrijft het college in zijn uitspraak. 'De advertentie schetst zo een onjuist beeld van de incidentie van ernstige tumoren onder de Nederlandse bevolking. De gemiddelde consument zal deze nuance ontgaan. Het lag op de weg van Prescan om de consument reeds in de reclame-uiting juist voor te lichten over de mogelijkheden van de total body scan.' De VtdK tekent aan dat onderzoek waar Prescan zich op beroept niet gepubliceerd is. Het is een onafgemaakt onderzoek door een arts-assistent.

Het college handhaaft het oorspronkelijke oordeel van de RCC: de advertentie is oneerlijk en misleidend en mag zo niet meer worden gebruikt.

 

Naschrift

Zie ook de column van Karin Spaink over dit onderwerp in Het Parool.

Lees ook