De Overijsselse beleidsbepalers hebben in hun wijsheid (of wanhoop?) besloten om op 7 oktober het podium te geven aan de homeopaat Franc Müller, directeur van de Academie voor Klassieke Homeopathie in Zwolle. Müller, met praktijken in Zutphen en Meppel, zal zijn licht zal laten schijnen over aandoeningen waar kinderen soms last van hebben: kwaaltjes als snotteren en vervelend gedrag. Gek genoeg is dit geen bijeenkomst waar de onzinpraatjes van deze Müller onder auspiciën van beoefenaars van de wetenschap eens ragfijn worden ontleed, neen de beste man kan zonder enige vorm van tegenspraak zijn klassieke beginselen uitdragen.
Er is in de wetenschappelijk wereld geen enkel verschil van mening: homeopathie werkt niet beter dan placebo. Ook voorstanders van deze vorm van CAM (Complementary and Alternative Medicine) die hun best doen om op wetenschappelijke criteria de (klassieke) homeopathie te onderzoeken, hebben het opgegeven: van homeopathie is geen enkele toegevoegde waarde te verwachten boven placebo.
Als je een tijdje de claims van (klassiek) homeopaten op je laat inwerken - wat beweren ze nou precies? - valt het volstrekt onlogische en op duistere krachten gebaseerde verklaringsmodel op. De hypothese dat tot in het oneindige verdund en geschud water geneeskrachtige eigenschappen zou kunnen bezitten, is bizar. Als er al een wetenschappelijk onderzoek zou zijn waarin de werking van homeopathie zou worden aangetoond, is het een toevalstreffer. Samengevat: er bestaan geen goede onderzoeken en dus is het wetenschappelijke boek over (klassieke) homeopathie gesloten.
Terug naar Zwolle. Wat de Zwolse bibliotheekbestuurders bij de voorgenomen "lezing" ernstig valt aan te rekenen is de miskleun dat een openbare instelling met gemeenschapsgeld een verdwaalde geest de gelegenheid geeft om zijn eigen sprookje te komen voorlezen en uitleggen. Het betreft derhalve geen discussie of aan de kaak stellen van oplichterij. Neen, de beste man mag zijn flauwekul kritiekloos debiteren. Daarom is het beter om deze zinloze bijeenkomst af te gelasten of te vervangen door een meer uitgebalanceerd discours met een inhoudelijke discussie. Het bestuur van de bibliotheek is daarom door de Vereniging tegen de Kwakzalverij gevraagd de lezing af te gelasten.