Consumentenautoriteit moet kul-apparaten aanpakken

Pak die fabrikanten toch aan die apparaten verkopen met aanprijzingen die ronduit misleidend zijn, schrijft verenigingslid Roeland Heeck in een gepeperde brief aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Door: Broer Scholtens | Geplaatst: 7 jul 2014 | Laatste Wijziging: 15 feb 2016

Downloads

De ACM zou de Wet Oneerlijke Handelspraktijken (WOH) beter moeten handhaven om dit bedrog en dergelijke misleiding tegen te gaan, aldus Heeck. De ACM treedt niet op tegen deze evidente misleiding en faciliteert zo kwakzalverij.

Heeck houdt op de website van de Belgische zusterorganisatie Skepp een lijst bij van rare en vreemde apparaten die pretenderen te kunnen diagnosticeren en te behandelen, terwijl daarvoor geen wetenschappelijk bewijs is. Op zijn lijst staan zo'n zevenhonderd kul-apparaten (in alfabetische volgorde) waar fabrikanten flink geld mee verdienen en hun cliënten mee belazeren waaronder apparaten die claimen aardstralen in beeld te kunnen brengen, instrumenten die elektrostress (afgezien van de vraag wat dit is) kunnen opsporen of kwantumstraling oppikken.

Drie willekeurige voorbeelden uit de lijst:

Biowave-generator 

Claim: Deze zapper produceert trillingen die bacteriën, virussen en parasieten doden.

Bewijzen: geen, onzinclaim.

Infraroodscan (thermografie)

Claim: Medische thermografie of infraroodscreening is een niet belastend fysiologisch onderzoek welke zeer subtiele veranderingen in uw lichaam kan registreren.

Voor preventief onderzoek is infraroodscreening zeer geschikt zoals het opsporen van borsttumoren.

Bewijzen: geen, onzinclaim.

Bemer 3000 

Claim: De magnetische golven die het matje uitzendt, zouden het afweersysteem versterken en de bloedcirculatie verbeteren.

Bewijzen: geen, onzin

 

De ACM, zo betoogt Heeck in zijn brief, zou de meest voorkomende vormen van misleiding met apparaten moeten aanpakken, de autoriteit kan dat effectiever dan instanties als de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de Reclame Code Commissie (RCC). De ACM zou, zo suggereert Heeck, een simpele procedure moeten introduceren waarmee consumenten gemaakte kosten van een diagnose en/of behandeling kunnen terugvorderen bij de producent of behandelaar. In Australië is zoiets gedaan met de PowerBalance, een polsarmbandje (prijs 30 euro) dat prestaties zou verbeteren. Kopers konden hun geld terugvragen, de firma heeft enkele jaren geleden faillissement aangevraagd en is vervolgens onder een bijna dezelfde bedrijfsnaam, Power Balance Technologies, met de verkoop verder gegaan. 

Van zo'n aanpak gaat een preventieve werking uit en zou de ACM van een papieren tijger veranderen in een waardevolle bestrijder van kwakzalverij als oneerlijke handelspraktijk.

Lees ook